Бібліотека в школі
Бібліотека в школі – одна з найважливіших ділянок роботи. Вона здійснює єдину для школи державну програму національної освіти і виховання дітей, вирішує це завдання своїми методами і засобами у загальному плані навчально-виховного процесу школи і разом з педагогічним колективом.
Бібліотека – інформаційно-методичний центр з традиційними та сучасними носіями інформації. Вона є центром інтелектуальної діяльності та інтелектуального дозвілля учнівської молоді.
Головна мета шкільної бібліотеки-надання допомоги учням і педагогам у забезпеченні їхніх інформаційних потреб.
Головними користувачами, для яких і власне існує центр є учні, з їх простими і непростими потребами, уміннями, навиками тощо. Учень повинен вийти зі стін школи усестороннє обізнаний.
Бібліотечно-інформаційний центр школи – це структурний підрозділ, що включає фонд книг, різноманітні інформаційні і технічні засоби, має в наявності комплекс обладнання і меблів, читальний зал з робочими зонами, в яких створені умови для індивідуальної роботи та розвитку навчально-пізнавальної діяльності учнів, підвищення професійного рівня вчителів. Бібліотека - медіатека – це підрозділ загальноосвітнього навчального закладу, обладнаний аудіовізуальними і комп’ютерними засобами для різноманітних форм організації діяльності учнів, для забезпечення змісту, методики навчального процесу і виховної роботи. Це сфера діяльності, над якою постійно працює бібліотека, удосконалюючись новим змістом роботи.
Діяльністьшкільноїбібліотекипозабезпеченнюінформаційнихпотребчитачіввключаєсистематичнийаналізвикористаннябібліотечногофонду, йогопопуляризації; обслуговуваннячитачівврежиміроботиабонементатачитальногозалу; формуваннядовідково-бібліографічногоапарату; вивченняінформаційнихпотребучнів; здійсненнядиференційованогообслуговуваннячитачів; використаннярізнихформіметодівіндивідуальної, груповоїімасовоїроботи. Шкільна бібліотека складає і готує списки літератури на допомогу навчально-виховній роботі закладу, виконує довідкову, інформаційну роботу, популяризує бібліотечно-бібліографічні знання серед учнів, проводячи бесіди, організовуючи книжкові виставки, огляди, лекції, бібліотечні уроки, надаючи індивідуальні і групові консультації. Спільно з учителями шкільна бібліотека проводить читацькі конференції, літературні та музичні вечори, диспути, ігри, в межах своєї компетенції бере участь у навчально-виховному процесі, науково-пошуковій та краєзнавчій роботі, пов’язаній з книгою, навчальним підручником та іншими формами інформації, координує та кооперує свою діяльність з бібліотеками для спільних дій і заходів у навчальній і сферах дозвілля.
Найважливішими є змістовні компоненти, що перетворюють шкільну бібліотеку на особливе педагогічне середовище: вдосконалення методик аналізу інформаційних потреб читачів, оцінювання потрібної інформації, джерел для задоволення освітніх та індивідуальних потреб, інтересів;сприяння реалізації державної політики в галузі освіти; інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу в школі для засвоєння програмних знань, самоосвіти учнів; виховання гармонійної, моральнодосконалої особистості, свідомого громадянина, здатного до інтелектуального, духовного і творчого розвитку; проведення заходів з використанням літератури, що сприяє збагаченню життєвого досвіду учнів, засвоєнню ними культурних цінностей, зокрема: літературні ігри, експрес-інформації, прес-діалоги, конкурси літературних ерудитів; співпраця з учителями над інформацією з навчальних дисциплін, щоб з перших років навчання в школі пошук і отримання інформації, знання форматів її представлення були б звичайною, повсякденною практикою в житті кожного учня; поступове реформування бібліотеки на інформаційний центр з мультимедійними технологіями.
Серед основних технологій, впроваджених у роботу шкільної бібліотеки, слід визначити такі: допомога у створенні інтегрованих уроків, написання рефератів, повідомлень з навчальних дисциплін; створення додаткових картотек, інформаційних списків, експрес-інформації; формування інформаційної культури учнів, постійного прагнення їх до пошуку інформації, свідомого, осмисленого добору інформаційних джерел, по можливості, надання доступу до нетрадиційних носіїв інформації, зокрема, через мережу Інтернет; системи бібліографічної інформації.
Технологічний процес діяльності бібліотеки навчального закладу загалом передбачає високий рівень професійної компетентності шкільного бібліотекаря. Професійна компетентність шкільного бібліотекаря передбачає володіння кодексом етики бібліотекаря, знання законодавчо-нормативних документів, комплектування фонду традиційними і нетрадиційними носіями інформації відповідно до стандартів освіти в Україні, одержання й розміщення літератури, дотримання принципів загальнодоступності інформації та їх реалізацію у виховній та освітній діяльності, надання інформаційних послуг, планування і звітність діяльності, автоматизацію бібліотеки.
Невід’ємною частиною загальної освіти кожного учня стає інформаційна культура, яка набуває актуальності в умовах інформатизації. Важливу роль у вихованні майбутніх освічених членів інформаційного суспільства відіграє шкільна бібліотека. Шкільна бібліотека є чи не єдиним осередком , що забезпечує юних читачів безкоштовним та оперативним доступом. У сучасній шкільній бібліотеці дитина починає своє перше знайомство з інформаційною культурою, і завданням шкільної бібліотеки є не тільки створення та забезпечення можливостей доступу читачів до інформаційних ресурсів, але й пошук нових підходів до підготовки користувачів, які б володіли сучасними методами багатоаспектної інформаційної діяльності. Сучасний школяр повинен розуміти, наскільки важливо володіти інформацією, зберегти її, систематизувати і передавати, а також він повинен розуміти, комп’ютери відіграють особливу роль у вирішенні цих завдань. Тому перед нашою бібліотекою стоять такі завдання:
Створення сприятливих і комфортних умов для організації навчально- виховного процесу, розвитку комплексного навчально-методичного забезпечення предметів.
Створення позитивного іміджу бібліотеки через пошук сучасних, найбільш привабливих для читача форм популяризації книги, реклама бібліотеки, а також послуг, які пропонує бібліотека.
Удосконалення системи організації відкритого доступу читача до різноманітних джерел інформації.
Удосконалення системи робити шкільної бібліотеки в напрямі використання інформаційних технологій, роботи з електронними носіями інформації.
Проведення заходів із залученням літератури, що сприяє збагаченню життєвого досвіду учнів і передачі культурних цінностей.
Місія бібліотеки
Шкільнабібліотеканадаєінформаціютаідеї, щомаютьфундаментальнезначеннядляуспішноїдіяльностіунашомусучасномусвіті, якийусебільшебудуєтьсянаінформаціїтазнаннях. Шкільнабібліотекаозброюєучнівнавичкамибезперервноїсамоосвітиіформуванняустановкинавідповідальнеіактивневідношеннядосвогоздоров’я.
Загальні відомості про бібліотеку
Шкільнабібліотека – затишна, світла, простора. В ній завжди знаходяться зацікавлені різними книгами юні читачі.
Бібліотека була заснована в 1991 році в Концівській загальноосвітній школі. Вона розташована на 2 поверсі,а загальна площа її становить 98 м. Бібліотека складається з 2 –ох приміщень з читального залу та книгосховища для навчального фонду. Читальний зал поєднаний з абонементом. В ньому знаходиться 16 посадових місць для читачів, які відвідують бібліотеку.
В бібліотеці знаходяться 12 стелажів,1 кафедра видачі книг, 6 столів, 12 книжкових шаф, 4 каталожні шафи, 3 вітрини для виставок по мірі необхідності .
В шкільній бібліотеці працює „Актив бібліотеки”, учні які щомісяця займаються бібліотечною обробкою книг, тобто підклеюванням книг та виготовленням різних обкладинок і заставок для книг .
Основні джерела комплектування фонду – органи управління освітою.
В бібліотеці є актив і рада бібліотеки.
Напрямки роботи
- Забезпечення учнів і педагогів підручниками із загальноосвітніх предметів ;
- Задоволення потреб у художній, науково - популярній і методичній літературі ;
- Виховання шанобливого ставлення до бібліотек як осередків інтелектуальної та етичної культури людства ;
- Забезпечення учнів основами бібліографічних знань і навичками користуватися бібліографічною інформацією, виховання культури роботи з книгою ;
- Забезпечення збереження літератури в належному стані та проведення заходів щодо відновлення пошкоджених ;
- Виховання гармонійно розвинутих громадян незалежної України ;
- Зміцнення матеріальної бази бібліотеки навчального закладу.
Виставки книг
В бібліотеці наявні такі постійно діючі виставки книг: „Наш Кобзар ”, „Письменники Закарпаття.»
В бібліотеці є багато різноманітної літератури з різних галузей науки. Бібліотекар намагається кожному індивідуально допомогти при виборі книг, а також порозмовляти про попередню книгу, яку читач вибирав, проаналізувати коротко її зміст . Адже ми знаємо, що перед книгою віками схиляло в шанобі голову людство, вважаючи її святинею .
Книга – справжній маг. Читаючи, ми уявляємо себе чарівниками, здатними розуміти мову речей, рослин і тварин. Скільки дивовижних таємниць відкривається нам завдяки книгам! Скільки безцінних скарбів трапляється на шляху читачів! А скільки незабутніх зустрічей з літературними героями вже відбулися, а ще скільки ще відбудеться ! У світ книги вас, насамперед, запрошують ті люди, які пишуть книги – письменники, поети, прозаїки, ті що їх видають – видавці, працівники типографій ,друкарень і бібліотекарі –люди, які трепетно зберігають і пропонують для вас найкращі надбання людства.
В залі бібліотеки проводяться різні конкурси, бесіди, літературні вікторини, бібліотечні уроки, презентації, конференції, диспути, виразні читання, інтелектуальні ігри, читання за інтересами.
Бібліотечно-інформаційна робота в школі включає такі форми:масові, індивідуальні, групові. Наприклад, одна з них.
Масова : виставки літератури, тематичні полиці, перегляд літератури, преси, тижні книги та інші .
На базі нашої школи відбувся обласний семінар шкільних бібліотекарів, який був проведений 2015 року. Був показаний бібліотечний урок «Сучасне комп’ютерне забезпечення в бібліотечній справі»
Під час проведення місячника шкільних бібліотекарів у 2016-2017 навчальному році відбулося бібліотечне заняття «Бібліотеки та книги
ХХІ століття»
Розпочалось воно такими словами:
« Сучасна людина знаходиться перед
Гімалаями бібліотек
у положенні шукача золота,
якому необхідно
відшукати крупинки
золота в масі піску».
(С.І. Вавилов)
Книги зберігають для людства чарівний світ добра й краси, вони можуть навчити великих тайн, окрилити мрію.
Не так уже давно, наприкінці XX століття, вчені прогнозували зникнення книжкової культури взагалі. Мовляв, навіщо книги з паперу, якщо тепер існує можливість всю Національну бібліотеку записати на один кристал! Так, можливості інформаційних технологій сьогодні сягнули так далеко, як не заглядали навіть наукові фантасти. Але книги залишаються і ще довго залишатимуться великим надбанням культури.
На базі нашої школи в 2014 - 2015 навчальному році відбувся обласний семінар шкільних бібліотекарів. Був проведений бібліотечний урок з використанням системи «ІРБІС» в 10-му класі. |