Перше вересня у різних людей викликає різні асоціації. За моїми
спостереженнями, більшість дорослих щороку в цей день із задоволенням
усвідомлюють, що "шкільний кошмар" для них особисто вже позаду.
Ті
ж, у яких є діти шкільного віку, з жахом входять у новий навчальний
рік. І тільки, напевно, незначна меншість, до якої я відношу себе,
згадують шкільні роки з вдячністю та ностальгією.
Рік тому, коли
ми відзначали 40-річчя випуску, один з моїх найуспішніших (у плані
академічної кар'єри) однокашників, мудро зауважив: «Коли ми залишали
стіни школи, нам здавалося, що найкращі роки життя у нас ще попереду.
Тепер же, коли життя зроблене, ми розуміємо, що шкільні роки були
кращими в нашому житті».
Я з ним повністю згоден. Я щиро хочу,
щоб якомога більше моїх співвітчизників ставилися до років, проведених
у школі, саме так. Чи можна кардинально змінити ту сумну ситуацію, яка
склалася у нашій шкільній освіті?
Питання широко обговорюється в
ці дні. Майже всі провідні медіа помістили нотатки на тему освіти. У
дискусіях багато вірного і ділового: від підвищення престижу вчителя до
ліквідації вузів, нездатних дати якісну освіту.
І все-таки мені здається, що за обговоренням інституційного
облаштування освіти ми часто забуваємо про її "мікрорівні". Зокрема, не
задаємо питання про те, в чому полягає сенс шкільної освіти і чому діти
іноді ходять до школи із задоволенням. Адже відповіді на них можуть
полегшити вирішення багатьох глобальних проблем освітньої системи.
Тому
першого вересня я зазвичай, подумки повертаючись до своїх шкільних
років, намагаюся сформулювати, що ж зробило їх щасливими. Поясню: я
закінчив знамениту Другу фізико-математичну школу в 1969 році, за два
роки до її розгрому радянськими властями.
Думаю, що в Школі було знайдено багато інноваційних рішень, які можна і потрібно використовувати в наші дні.
Перша
особливість Другий школи - це її директор Володимир Федорович
Овчинников. Він унікальна особистість. Головним своїм завданням він
вважав залучення до Школи цікавих, неординарних вчителів, нехай навіть
з порушенням формальних правил.
Йому вдалося зібрати унікальний
колектив, при тому, що оплата вчительської праці і в радянські часи
була не дуже високою, та й престиж професії вчителя у великому місті
високим не був. Саме спілкування з нашими вчителями доставляло
задоволення і, як ми тепер розуміємо, сприяло вільному та ефективному
розвитку особистості.
Після розгрому Школи багато хто з її
вчителів емігрували і, уявіть, стали професорами престижних
американських і європейських університетів. Зауважу, що ноу-хау Школи
було і залучення батьків до читання факультативних курсів. Думаючи про
"шефа", як поза очі звали В.Ф. і учні, і вчителі, я розумію, чому в
західній теорії освітнього менеджменту рідко говорять про керівництво
школою, але набагато частіше використовують термін "лідерство".
Друга
особливість Школи полягала в тому, що, незважаючи на її
фізико-математичний профіль, на високому рівні викладалися всі
предмети. За три роки навчання я жодного разу не чув від кого-небудь з
однокашників "цей предмет мені не потрібен" або кокетливого "у мене
негуманітарний склад розуму".
Оцінки з гуманітарних предметів
ставилися за самим строгим принципом, і часто п'ятірку з літератури в
класі мали лише 2-3 людини. У той же час не прийти на відкриту лекцію
А.А. Якобсона з російської літератури вважалося дивним, оскільки ти
позбавляв себе інтелектуального задоволення, хай і не
фізико-математичного напряму. Не випадково випускники Школи вступали в
кращі вузи країни.
Важливо підкреслити, що у Школі була відсутня
вкрай небезпечна прагматизація освіти. Жартівливе гасло її учнів
звучало так: "Друга школа навчить здавати все". Саме цей отриманий у
Школі навик допоміг мені свого часу успішно змінити професію. У наші
дні, коли соціально-економічні реалії змінюються із запаморочливою
швидкістю, він стає особливо затребуваним.
Нарешті,
особливістю Школи був її найсильніший корпоративний дух. До цих пір,
стикаючись з випускником школи, незалежно від року випуску, я відчуваю
якусь глибинну спільність, що породжує симпатію та найчастіше
виливається в ефективну взаємодопомогу. Створення такого духу -
безперечна заслуга і директора Школи, і її педагогічного колективу.
Всі
ці спогади примушують замислитися, чи можна навіть у нинішній важкій
ситуації щось зробити, щоб більше людей, ставши дорослими, згадували
свої шкільні роки не з ненавистю або неприязню, а з радістю і
вдячністю. Адже для цього не завжди потрібні рішення на "макрорівні".
Автор: Сергій Філонович, декан Вищої школи менеджменту.
За матеріалами: forbesrussia.ru
Дата публікації: 03.09.2010