Багато факторів та обставин діє на формування особистості. У цій
важливій справі на допомогу педагогам приходять шкільні бібліотеки -
осередки духовності, спілкуванняЇх місія полягає в залученні учнів до невичерпних джерел знань. Книга
в усі часи була, є й буде духовним скарбом нації, джерелом її
немеркнучої історії. Саме із книг ми черпаємо наснагу до життя,
творчості, праці, навчання. Педагогічний потенціал книги
бачиться особливо вагомим тепер, коли продовжується процес утілення в
життя концепції української школи. На всіх етапах історичного розвитку
нашому суспільству було притаманне прагнення до знань, високої
духовності і це прагнення реалізовувалось через книгу. Тому невипадково
шкільна бібліотека повинна бути осередком культурно-пізнавального
поступу дитини. У своїй щоденній діяльності бібліотекаря
намагаюсь формувати в учнів (саме через дитячу книгу) інтерес до
навчання, учу їх оволодівати культурою читання, створюю належні
психолого-педагогічні умови для сприймання, розуміння й оцінки
прочитаного, намагаюся зацікавити кожного процесом читання, ураховуючи
особисті інтереси, індивідуальні особливості. Ставлю за мету формувати
саме творчі особистості, покликаних бути спадкоємцями української та
світової культури, спроможних адаптуватись у насиченому інформаційному
просторі. З метою виховання в учнів інтересу до навчання стали
традиційними такі заходи: бесіди (індивідуальні та групові),
літературні ранки, вікторини, конкурси, бібліотечні уроки, огляди
новинок літератури, аналіз читання. Найкращими, на мою думку, у вихованні інтересу до навчання є
індивідуальні, групові бесіди та бесіди за прочитаною книгою. Хочу
відмітити, що індивідуальні бесіди з учнями проводжу щоденно,
ураховуючи вік своїх вихованців, їх захоплення, уподобання,
інтелектуальний розвиток. Щодо бесід за прочитаною книгою, перевагу
віддаю творам О. Іваненко, тому що вони спроможні виховати інтерес до
навчання в молодших школярів. Це
чарівні, з пізнавальним природничим ухилом казки письменниці, зміст
яких допомагає дітям краще зрозуміти навколишній світ, залежності в
ньому, розвиває спостережливість, навчає помічати раніше невідомі учням
особливості у природі, висловлювати свої здогадки та припущення. В усіх
своїх природничих творах О. Іваненко вводить дітей у коло уявлень про
біосферу, не тільки прищеплює любов до природи, а і пробуджує в юних
читачів бажання уважніше прислухатись до мови живого світу, спонукає до
пізнання. Успіх роботи з книгою залежить від цілеспрямованої
систематичної копіткої діяльності бібліотекаря, його майстерності, від
способів керівництва самостійним читанням учнями науково-пізнавальної
та художньої дитячої літератури. Завжди спонукаю дитину до
активного мислення за допомогою завдань і запитань типу: "Як ставиться
письменник до…?", "Чому ти так уважаєш?", "Доведи, що…", "Поясни
вислів…" тощо. Це допомагає школярам осмислити прочитане, заохочує їх
запитувати про невідоме. Відомо, що саме в дитячих запитаннях певною мірою виявляються пізнавальні потреби, духовні запити, нахили та здібності. Із
цього приводу В. Сухомлинський писав: "Прагніть того, щоб учні ваші
побачили, відчули незрозуміле, щоб перед ними поставало запитання".
Запитання допомагають здійснити перехід від незнання до знання, від
непевного, неточного знання до більш достовірного й вичерпного. Тобто
місточком до знання є запитання, що стимулює пізнавальну діяльність,
спонукає звертатись по відповідь до книги, підвищує інтерес до навчання. Важливий
напрям роботи бібліотеки - інформаційний. У бібліотеці систематично
проводиться День інформування, коли не тільки вчителі, а й учні можуть
ознайомитися з новою літературою, періодичними виданнями, інформацією
на електронних носіях. Це також сприяє вихованню в учнів інтересу до
навчання. Кожної чверті у школі проводиться аналіз читання
учнями. Такий напрям роботи дає можливість постійно стежити за тим, як
наші діти відвідують бібліотеку, що читають, в якому класі найкращі
читачі, в якому класі діти не цікавляться книгою. Проаналізувавши цей
напрям роботи, проводжу додаткові бесіди, вікторини, бібліотечні уроки,
що дає змогу "розбудити" в учнях, які не читають, інтерес до книги, до
пізнання. А завершити хочу словами все того ж українського
педагога В. Сухомлинського, який зазначав, що людина, для якої книжка
вже в дитинстві стала такою необхідною, як скрипка для музиканта, як
пензель для художника, ніколи не відчує себе обділеною, збідненою,
спустошеною. Тому результативність моєї роботи залежить від
тісного контакту з учителями, батьками, від єдиного планування всієї
системи навчання та виховання. Учитель і бібліотекар - це нероздільне
ціле. Учитель дає початок навчанню, а бібліотекар продовжує його. Тому
разом ми повинні виховувати в наших учнів інтерес до навчання. Автор: Т. Строкань |